MINDFULNESS

At være bevidst tilstede i nuet…. At være med det som er….

Mindfulness stammer oprindeligt fra buddhismen og yogaen – ud fra buddhisternes meditative evne til at se virkeligheden, som den er. At være opmærksom og nærværende uden at dømme eller tillægge tingene anden værdi eller betydning, end den, der er til stede i nuet.

Helt centralt i mindfulness ligger nærvær og fuld opmærksomhed på her og nu. At kunne være fuldstændigt tilstede i nuet, uden at blive forstyrret at den strøm af “automatiske” tanker, der hele tiden arbejder i vores hjerne.

Mindfulness kan bl.a. bruges, hvis du har en travl hverdag og mangler overskud eller hvis du har brug for at komme i bedre kontakt med dig selv.

Et redskab til dette, kan være at mediterer. Forskning viser, at regelmæssig meditation både kan styrke koncentrationen, reducere stress, give en bedre nattesøvn og et bedre humør. Indenfor kort tid, hvis du mediterer regelmæssigt, vil du opleve en ro indeni dig, da dit nervesystem bliver beroliget gennem meditationen.

MEDITATION

Der findes mange måder at mediterer på, og forskellige fokusområder. Herunder finder du et forslag til at komme i gang med at mediterer. Det er altid en god ide, at sætte en alarm, start mellem 5-10 min.

  • Sæt dig godt til rette på en stol med fødderne plantet i gulvet, eller læg dig på en yogamåtte. Luk øjnene og ret din opmærksomhed til dit åndedræt. Tag dybe indåndinger og pust lange pust ud igennem munden. Dette kan du gøre 3-5 gange hvorefter du finder tilbage til din almindelig vejrtrækning. Dette er en simpel øvelse, hvor du træner dit sind til at have opmærksomhed på åndedrættet.

GUIDET MEDITATION

Bliv guidet af mig – jeg har indspillet flere forskellige podcast som du kan lytte til og på den måde også træne dit sind til at have opmærksomhed på det som bliver sagt

læs mere her.

MINDFULNESS FORLØB

Specielt tilrettelagt 1:1 forløb, hvor du bliver guidet i mindfulness øvelser og får det integreret i din hverdag

læs mere her.

Under enhver form for meditation, afslapning og nærhed øges også produktionen af hormonet oxytocin, der regulerer beroligelse, tilknytning og kærlighed.

Info


MindEvolution
Toldbodvej 1, 2. sal tv,
4600 Køge

MindEvolution
Mosegårdshaven 25
2670 Greve

Gratis parkering

Telefon: 28 11 30 55
E-mail: inger@mindevolution.dk

Medlem af


Jeg er medlem af Dansk Psykoterapeutforening (MPF)

Følg mig


×
Ring op
Skriv til mig
Podcast
Menu

Denne hjemmeside anvender cookies til statistik og indstillinger. Ved at bruge hjemmesiden accepterer du dette. Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk