Mindfulness - at være i nuet

Mindfulness

Mindfulness og meditation har været brugt i flere tusind år som en metode til at skabe indsigt, indre balance og mental ro. Mindfulness er en form for livsanskuelse og en måde at opleve verden på, der giver dyb indre ro, ny energi, større nærvær og positivitet. Psykologisk set hjælper mindfulness og meditation dig til at mindske din unødige bekymring og planlægning for fremtiden, mens det på samme tid fysisk reducerer produktionen af afgørende stresshormoner i din krop.

Meditation er en metode til at bringe stilhed og klarhed til sindet, så du bliver i stand til at opleve nuet som det rent faktisk er frem for at lade det blive styret af dine tanker og følelser. Nuet er det eneste, vi med sikkerhed har, men ofte lægger vi slet ikke mærke til det, fordi vi har travlt med at planlægge fremtiden eller analysere fortiden. Alle kender vi oplevelsen af, hvordan tankerne kan være ét stort virvar, og hvordan det kan være både anstrengende og stressende.

Gennem meditation træner du opmærksomheden, så du bliver i stand til at opdage, hvornår du fjerner dig fra nuet. Der findes mange forskellige meditationsteknikker og der er også én, der virker for dig.

”Regelmæssig meditation styrker koncentrationen, reducerer stress, giver bedre nattesøvn og et bedre humør.”

Meditation virker – punktum!
Også når du ikke føler at der ”sker noget” under meditationen. Når du bliver guidet gennem en meditation, kommer du i en meditativ tilstand og dit nervesystem beroliges. Det vil sige, at du bliver mere rolig og afslappet, din koncentration skærpes mod dit indre og du får kontakt med dine ressourcer.

Du vil komme i kontakt med dit ubevidste sind, også kaldet underbevidstheden, som er samme tilstand, du er i, når du dagdrømmer, falder i staver eller er fordybet i en bestemt opgave. Det er altså en naturlig del af dig og derfor kan alle lære at meditere og få gavn af det.

For at rette opmærksomheden mod dit indre, bruger du under mindful meditation typisk åndedrættet og åndedrætsøvelser til at blive afslappet. Du kan rette opmærksomheden mod lyde eller forskellige objekter, der gør, at du bruger dine sanser bevidst og dermed skærper opmærksomheden indad. At lade dig blive guidet gennem meditation er en nem måde at hjælpe dig selv til at skabe ro og afhjælpe stress i en travl hverdag.

Under meditation bevæger du dig fra den helt vågne tilstand (beta-aktivitet) til en tilstand af døs (alfa-aktivitet) og let søvn (theta-aktivitet). Når du bevæger dig i de forskellige niveauer af afslappethed, er dit sind modtagelig for nye positive input og forslag.

Forskning viser, at regelmæssig meditation både kan styrke koncentrationen, reducere stress, give en bedre nattesøvn og et bedre humør. Indenfor kort tid, hvis du mediterer regelmæssigt, vil du opleve, at du kan kontrollere dit tankemylder og opnår ro og balance, fordi dit nervesystem bliver beroliget gennem meditationen. Du vil mærke et styrket selvværd, mere overskud og fornyet energi. En indre balance i krop og sind.

 

Meditation afhjælper stress!
Den umiddelbare effekt af meditation kan ses i en mindsket produktion af stresshormonet noradrenalin og også ved, at produktionen af stresshormonet kortisol falder. Det kan ses både hos voksne og børn.

”At lade dig blive guidet gennem meditation er en nem måde at hjælpe dig selv til at skabe ro og afhjælpe stress i en travl hverdag.”

Stresssymptomer hos børn

Hvert barn reagerer individuelt og der er ikke et bestemt mønster. Derfor skal du som forælder spørge dig selv: ”Reagerer mit barn som det plejer?” Hvis du har mistanke om, at dit barn kan være stresset.

Symptomer kan være:

  • er mere påvirket af tidspres, forandringer og uventede ting end sædvanligt.
  • har flere følelsesudbrud og flere negative følelser. Reagerer med vrede, hidsighed, irritation. Bliver hurtigt skuffet, såret og frustreret. Især typisk hos udadvendte og nyhedssøgende sensitive børn.
  • trækker sig tilbage, savner lyst til at deltage i ting, som det plejer at kunne lide, går ind i sig selv og virker glemsom og fraværende. Især typisk hos indadvendte sensitive børn.
  • har ondt i maven (typisk hos førskolebørn og de mindste skolebørn) og ondt i hovedet (typisk hos større skolebørn). Får flere infektioner og betændelser.
  • har svært ved at falde i søvn, vågner flere gange om natten eller vågner tidligt uden at være udhvilet.
  • hyperventilerer og klager over svimmelhed.
  • har manglende appetit eller overspiser. Kæmper med forstoppelse og/eller kvalme.
  • får tics: Kniber øjnene sammen, virrer med hovedet mm.
  • har svært ved at koncentrere sig.
  • er meget selvkritisk og mister hurtigt modet ved udfordringer.

Mange børn kan få stress, hvis de har for mange bolde, som de skal jonglere med. Hvis de for eksempel skal nå en masse udenfor skole eller daginstitution.

Når børn oplever, at de skal bruge rigtig mange kræfter og meget energi for både at klare skole, venner og andre aktiviteter, mister de lysten og hvis de ikke har mulighed for at sige fra, oplever de at blive stressede. 

Hvis du er blevet opmærksom på, at dit barn viser tegn på stress, kan du med fordel lade dit barn lytte til børnemeditationerne her i webshoppen. Det er en god måde at skabe ro og fordybelse på, at barnet får en pause eller et frikvarter i løbet af dagen. Du kan også med fordel bruge meditationerne ved sengetid, som en godnathistorie, hvis dit barn er uroligt eller ked af det.

En simpel øvelse som at have fokus på sit åndedræt, vil også kunne skabe ro. Lad dit barn tage 2-3 dybe indåndinger og dybe udåndinger.

Hvis der er ubalance i forhold til de mange ting, som dit barn skal nå i løbet af en dag, er det vigtigt, at du som forælder sørger for at skabe mere ro i hverdagen evt. ved at mindske fritidsaktiviteter, sociale arrangementer og tilbyde flere dage med ro og fordybelse.

”Jo mere du lytter til mine mindful meditationer, jo nemmere bliver det for dig at komme i en afslappet tilstand, hvor du genfinder roen og balancen i dit indre.”

Stresssymptomer hos voksne

  • sover meget, men er stadig meget træt, kan være irritabel, aggressiv og er kortluntet.
  • kan have svært ved at falde i søvn og vågner ofte og sover generelt meget dårligt. Har meget tankemylder og bruger forskellige stimuli til at falde til ro.
  • uro i kroppen, hjertebanken og anspændthed.
  • får let til tårer, er mere følsom og påvirkelig end ellers.
  • mindre social, glemmer ting og mister koncentrationen.
  • svingende humør, kan føle sig svimmel og kan have vejrtrækningsproblemer.

Mindfulness og meditation er effektivt mod stress og en hjælp til selvhjælp, som du kan implementere i din hverdag. Mindful meditationerne her i webshoppen er tilrettelagt således, at du nemt kan komme i gang med dine daglige meditationer. Du bliver guidet igennem alle meditationerne og jo mere du lytter til dem, jo nemmere bliver det for dig, at komme ind i en afslappet tilstand, hvor du vil finde ro og balance.

Din egen praksis med meditation og mindfulness

Du skal finde lidt tålmodighed frem, når du vil i gang med at praktisere mindfulness og meditation. Det kræver at du planlægger, hvornår i løbet af din uge, du vil prioritere dig selv og sætte tid af til meditation.

Du kan f.eks. begynde med 10-15 min. hver anden dag. Book det ind i din kalender, fortæl din familie, kæreste osv. at du vil i gang med at meditere og har brug for den her tid alene. Du kan enten lægge dig på din seng eller indrette et sted, hvor du kan sidde eller ligge behageligt.

  1. Sæt en alarm.
  2. Start med åndedrætsøvelser – luk øjnene og tag 5 dybe indåndinger ind igennem næsen og pust ud igennem munden. Hold en pause og vend tilbage til din almindelige vejrtrækning.
  3. Gentag efter et par minutter, men bliver du svimmel skal du blot vende tilbage til din almindelige vejrtrækning.
  4. Oplev at du vil komme i en tilstand af behagelig døs.

Efter den første uge med åndedrætsøvelser kan du begynde med nogle af mine mindful meditationer, som du finder her i webshoppen. De har en varighed på mellem 15-20 minutter.

God fornøjelse!

”Mine mindful meditationer gør det nemt for dig at komme i gang med at meditere.”

Skal vi tale sammen?

Du er velkommen til, at skrive en besked her eller kontakte mig på 28 11 30 55.

E-bog om at blive røgfri

Få e-bogen: Røgfri fremtid

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag min e-bog RØGFRI FREMTID med øvelser der øger din motivation for at blive røgfri! kvit og frit.

Gratis e-bog: Røgfri fremtid