Mindfulness - at være i nuet

Mindfulness

Mindfulness og meditation har været brugt i flere tusind år som en metode til at skabe indsigt, indre balance og mental ro. Mindfulness er en form for livsanskuelse og en måde at opleve verden på, der giver dyb indre ro, ny energi, større nærvær og positivitet. Psykologisk set hjælper mindfulness og meditation dig til at mindske din unødige bekymring og planlægning for fremtiden, mens det på samme tid fysisk reducerer produktionen af afgørende stresshormoner i din krop.

Meditation er en metode til at bringe stilhed og klarhed til sindet, så du bliver i stand til at opleve nuet som det rent faktisk er frem for at lade det blive styret af dine tanker og følelser. Nuet er det eneste, vi med sikkerhed har, men ofte lægger vi slet ikke mærke til det, fordi vi har travlt med at planlægge fremtiden eller analysere fortiden. Alle kender vi oplevelsen af, hvordan tankerne kan være ét stort virvar, og hvordan det kan være både anstrengende og stressende.

Gennem meditation træner du opmærksomheden, så du bliver i stand til at opdage, hvornår du fjerner dig fra nuet. Der findes mange forskellige meditationsteknikker og der er også én, der virker for dig.

”Regelmæssig meditation styrker koncentrationen, reducerer stress, giver bedre nattesøvn og et bedre humør.”

Meditation virker – punktum!
Også når du ikke føler at der ”sker noget” under meditationen. Når du bliver guidet gennem en meditation, kommer du i en meditativ tilstand og dit nervesystem beroliges. Det vil sige, at du bliver mere rolig og afslappet, din koncentration skærpes mod dit indre og du får kontakt med dine ressourcer.

Du vil komme i kontakt med dit ubevidste sind, også kaldet underbevidstheden, som er samme tilstand, du er i, når du dagdrømmer, falder i staver eller er fordybet i en bestemt opgave. Det er altså en naturlig del af dig og derfor kan alle lære at meditere og få gavn af det.

For at rette opmærksomheden mod dit indre, bruger du under mindful meditation typisk åndedrættet og åndedrætsøvelser til at blive afslappet. Du kan rette opmærksomheden mod lyde eller forskellige objekter, der gør, at du bruger dine sanser bevidst og dermed skærper opmærksomheden indad. At lade dig blive guidet gennem meditation er en nem måde at hjælpe dig selv til at skabe ro og afhjælpe stress i en travl hverdag.

Under meditation bevæger du dig fra den helt vågne tilstand (beta-aktivitet) til en tilstand af døs (alfa-aktivitet) og let søvn (theta-aktivitet). Når du bevæger dig i de forskellige niveauer af afslappethed, er dit sind modtagelig for nye positive input og forslag.

Forskning viser, at regelmæssig meditation både kan styrke koncentrationen, reducere stress, give en bedre nattesøvn og et bedre humør. Indenfor kort tid, hvis du mediterer regelmæssigt, vil du opleve, at du kan kontrollere dit tankemylder og opnår ro og balance, fordi dit nervesystem bliver beroliget gennem meditationen. Du vil mærke et styrket selvværd, mere overskud og fornyet energi. En indre balance i krop og sind.

 

Meditation afhjælper stress!
Den umiddelbare effekt af meditation kan ses i en mindsket produktion af stresshormonet noradrenalin og også ved, at produktionen af stresshormonet kortisol falder. Det kan ses både hos voksne og børn.

”At lade dig blive guidet gennem meditation er en nem måde at hjælpe dig selv til at skabe ro og afhjælpe stress i en travl hverdag.”

”Jo mere du lytter til mine mindful meditationer, jo nemmere bliver det for dig at komme i en afslappet tilstand, hvor du genfinder roen og balancen i dit indre.”

I mindfulness arbejder man ud fra 7 grundprincipper. Læs om dem nedenfor:

# 1 HAV ET ÅBENT SIND / VÆR NYSGERRIG

Mød verden med et fuldstændigt åbent sind, uden forbehold, forestillinger og antagelser, som så du verden for allerførste gang. Ved at være nysgerrig kan det give os nye indsigter og forståelse af omverdenen.

# 2 VÆR VENLIG

Vær venlig overfor dig selv og andre. Mød verden med venlighed og medfølelse. Al udvikling tager tid, vi kan ikke forcere hverken kroppen eller sindets processer men blot møde det med venlighed.

# 3 VÆR IKKE-DØMMENDE

Oplev det som er (tanker og følelser), uden at dømme og vurdere. Gør op med din indre kommentator, der bedømmer alt ud fra dig selv og dine værdier.

# 4 VÆR TÅLMODIG

Tålmodighed til at det tager den tid det tager at lære noget nyt. Tålmodighed med processen, f.eks. når du øver dig i at være bevidst nærværende. Nogle gange kommer vi ud af vores komfortzone når vi øver os i noget nyt og ukendt.

# 5 HAV TILLID

Hav tillid til dig selv og din omverden. Hav tiltro til din egen fornemmelse af hvad der er rigtigt og forkert. Lyt indad til dig selv og hav tillid til, at det du mærker er det rigtige. 

# 6 ACCEPT

Accepter og anerkend det som er og vær imødekommende. Accept er en forudsætning for at være mindful. Accept er evnen til at forstå, rumme og tolerere det. Accept handler om at rumme eller anerkende det som er her og nu.

# 7 GIV SLIP

At give slip handler om at give slip på vores fastlåste ideer. Ideer om hvordan andre er og hvordan vi selv er. Det er også at give slip på, at ting skal foregå på bestemte måder for at være gode nok.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Når du vil starte din egen meditationspraksis, så kræver det at du planlægger, hvornår i løbet af din uge, du vil prioritere dig selv og sætte tid af til meditation.

Jeg har gjort det nemt for dig at komme i gang med min startpakke til voksne.

De temaer jeg har valgt at fokusere på er selvværd, indre power, indre ro, mental balance og trivsel. Derudover har jeg indtalt en meditation med fokus på at få en bedre og mere rolig søvn.

Jeg vil foreslå dig, at du planlægger hvilke dage du vil meditere – det kan f.eks. være hver anden dag. For at du ikke glemmer det, så skriv det ind i din kalender og fortæl dine nærmeste at du skal i gang med at meditere, så du ikke bliver forstyrret.

Sæt gerne en alarm og find ud af om du vil sidde i en god stol eller bruge en meditationsmåtte. Er det helt nyt for dig at skal i gang med at mediterer, så kan det være en god ide at ligge ned. F.eks. på din seng, en yogamåtte eller sofaen. På den måde slapper din krop nemmere af og det bliver lettere for dit sind at lytte fokuseret og opmærksomt til den guidede meditation.

I starten vil dine tanker måske være mange forskellige steder og du hører måske ikke alt hvad der bliver sagt i meditationen. Men vær åben og venlig ved dig selv, for i løbet af 1 uges tid vil dit sind automatisk lytte fokuseret og du vil allerede begynde at mærke en rolig afslappethed i din krop og i dit sind.

Brug meditationerne, indre power, indre ro og indre styrke på skift.

Sov godt, bruges primært inden sengetid og her behøver du ikke at sætte en alarm, men brug den til at falde til ro og falde i søvn til.

Du kan her på siden under mindfulness, læse mere om de 7 grundprincipper der findes i mindfulness

Rigtig god fornøjelse.

 

    Access Bars Behandling

     

    Hvad er Access Bars?

    Access Bars er en blid behandlingsform, hvor du ligger fuldt påklædt og slapper af på en briks, mens jeg nænsomt berører 32 energipunkter på dit hoved. Ved at berøre disse punkter blidt frigøres følelser, tanker, begrænsninger, vrede og fordømmelse, der står i vejen for din indre glæde. En ”bar” er en energibane mellem to punkter på hovedet, som er forbundet med nogle centre i hjernen. Det er derfor behandlingen hedder Access Bars eller ”bars”!

    Access Bars punkter

    Der er 32 punkter i Access Bars som påvirker forskellige områder f.eks. krop, seksualitet, healing, kontrol m.m. Områderne rummer ophobede tanker, meninger og blokeringer, som du ubevidst har opbygget gennem dit liv. Mange oplever, at de har svært ved at tænke ”lineært” under en Access-Bars behandling. Det kan føles som om hjernen er under opbygning!

     Access Bars kan hjælpe dig med

    • Stress
    • Indre ro
    • Tristhed
    • Tankemylder
    • Negative tanker
    • Koncentrationsbesvær
    • Fastlåste mønstre 

    Access Bars behandlinger

    ”Bars” behandlinger hjælper dig med at give slip på dårlige vaner, overbevisninger og gamle ”sandheder,” så du får mere plads og energi til nye måder at tænke på. Det er med til at åbne op for nye muligheder og mere nærvær i dit liv. Behandlingen er med til at berolige dit nervesystem 

    Dit bevidste åndedræt gør din krop mere i stand til at tage imod Bars’ healende effekter.
    Bars virker også mens du sover! Så selvom du måske falder i søvn under en behandling, virker Access-Bars stadigvæk. Det handler om at få tankerne til at falde til ro og det sker, når du trækker vejret bevidst og sammenhængende, når du sover og når du mediterer.

     

     

    ”Mine mindful meditationer gør det nemt for dig at komme i gang med at meditere.”

    Skal vi tale sammen?

    Du er velkommen til, at skrive en besked her eller kontakte mig på 28 11 30 55.

    E-bog om at blive røgfri

    Få e-bogen: Røgfri fremtid

    Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag min e-bog RØGFRI FREMTID med øvelser der øger din motivation for at blive røgfri! kvit og frit.

    Gratis e-bog: Røgfri fremtid