Stress

Stress

Stress opstår når der er ubalance mellem vores krav og forventninger som omgivelserne stiller til os, eller vi stiller til os selv. Mennesker reagerer forskelligt og skal derfor også have forskellig hjælp og behandling til at komme ud af stress.

Stress er kroppens reaktion på overbelastning og der sker forandringer både  i kroppen og i hjernen. Forandringerne skyldes stress-hormoner, som udløses, når vi er pressede. Mennesker, der har været udsat for stress i længere tid, kan blive alvorligt syge – både fysisk og psykisk.

Alle kan blive stressede, og alle kan blive syge af det. Uanset om man er gammel eller ung, arbejdsgiver eller arbejdstager, barn eller voksen, kan man blive ramt af stress.

Stress gør syg
Vi kan sagtens leve med stress i en kortere periode, og nogle hævder endda, at det er sundt. Men ingen er i tvivl om, at den langvarige påvirkning af kroppen, der sker, når vi er stressede gennem længere tid, er skadelig. Udover, at det ikke er rart at føle sig stresset, kan man blive rigtig syg af stress.

  • Stress påvirker immunsystemet, så folk, der lider af stress, f.eks. oftere bliver syge, forkølede eller har konstant hovedpine eller ondt i hele kroppen.
  • Dit nervesystem påvirkes negativt og er konstant i alarmberedskab – det kan give uro i kroppen, rastløshed, konstante små forskrækkelser, katastrofetanker samt lyd og lysfølsomhed
  • Du kan blive grådlabil, psykisk sårbar, irritabel, vred og kort luntet
  • Stress skal behandles i tide, så lad der ikke gå for lang tid, da det ellers kan udvikle sig til svære fysiske og psykiske lidelser, som kan være svære at helbrede

Den psykiske side af stress viser sig ved nedsat livskvalitet, depression, angst og vrede. Symptomer, som kan føre til udbrændthed, start af misbrug, manglende søvn og yderligere nye symptomer til følge.

Hvad kan hjælpe

Du skal starte med at tage dig selv og de symptomer du mærker, alvorligt. Det er afhængig af hvor lang tid du har gået i en stress tilstand, hvilken type behandling der er god og virkningsfuld for dig.

Du kan starte med at prøve følgende af:

  • Tillad dig selv alene tid hver dag. Det kan være en times tid om eftermiddagen og start med en gåtur i naturen, kig op og læg mærke til de ting du opdager i naturen
  • Øv dig i at trække vejret (små åndedrætsøvelser) gerne hver aften inden du skal sove. Du kan lægge dig på din seng og tage 5-10 dybe indåndinger så langt ned i maven du kan, og ånd ud igennem munden
  • Begynde at mediterer og benyt dig af mine guidede meditationer
  • Giv det tid i ca. 1 – 2 uger og oplever du, at det er svært at gøre noget af ovenstående, vil jeg anbefale dig at du booker en tid til behandling – læs mere om mine behandlinger. 

Gennem behandling hos mig, vil du lære at lytte til dine egne kropssignaler, finde dine indre ressourcer og styrker frem, blive bedre til at sætte grænser, begynde at prioritere dig selv og således også prioritere anderledes i din hverdag. Du vil lære hvordan du får tid til dig selv, mere energi og overskud og slutteligt, at du kommer ud af din stress.

Skal vi tale sammen?

Du er velkommen til, at skrive en besked her eller kontakte mig på 28 11 30 55.